torstai 1. maaliskuuta 2012

Tatuoinnit markinnointivälineenä. [sounds boring but..]

Vaikka tatuoinnit ovatkin suurelta osin henkilökohtaisia ja ottajalle merkityksellisiä, saatamme huomata, kuinka tämä kyseinen ala ja eritoten tatuoinnit valtaavat uusia elämän osa-alueita. Vielä harvoin, vaikka aika ajoin saatat kohdata, tatuointeja käytettään myös osana yritysten ja erilaisten kampanjoiden mainosvälineinä. Vaikka itse henkilökohtaisesti en voisi kuvitella kuvittavani ihoa minkään yritysen mainoksella tai kampanjan sloganilla, löytyy ihmisiä, jotka tekevät rahasta tai muusta syystä, melkeimpä mitä tahansa. Aloin pohtia ihmisen motiivia: Miksi tatuoida ihoon yrityksen mainoksen?

Aloin katsella ja etsiä internetin sokkeloista muutamaa esimerkkiä eikä mennyt aikaakaan, kun eteeni tipahti tatuointi lentoyhtiön, Air New Zealand, kampanjasta. Kyseinen henkilö oli ajanut päänsä ja ottanut tatuoinnin yrityksen puolesta takaraivoonsa (vai olikohan molemmat pariskunnasta tämän siis tehneet. Parisuhdetta vahvistava teko?). Vaikka kyseinen kuva olikin vain väliaikainen kuva, piti kyseisen ihmisen ajellea päänsä ja pitää kuvaa esillä kunnes se ajan mittaa haalistuisi ja katoisi iholta. Olettaen että tilapäinen, ei pysyvä, tatuointi kestää ihollamme sen muutaman vuoden (olettaen) pitää tämän naisihmisen ajaa päänsä tietyin väliajoin, näytellä takraivoaan julkisesti ja olla siitä vielä ylpeä. "Palkaksi" tästä tempauksesta tämä henkilö sai itselleen joko lentolipun Uuteen Seelantiin tai $777 kylmää ja arvokasta käteistä. Mietin, tekisinkö itse niin, jos minulta kysyttäisiin? Vaikka tatuointi onkin vain väliaikainen, on sillä vaikutus niin omaan elämään kuin siihen miten ihmiset sinuun suhtautuvat. Ottaisitko sinä, jos maksaisin $777? Ajelisitko pääsi ja miten tämä kaikki vaikuttaisi normaaliin arkeen, ihmisten suhtautumiseen sinuun ja työelämääsi?

Rita Thomas and Rob Powers were among 30 people who agreed to advertise
Air New Zealand on their bald heads last November.
They were paid in cash or free tickets to New Zealand.
Lähde: The New York Times
Toisena esimerkkinä oli feelunique.com -kampanja, jossa kyseinen yritys haki kymmenen miestä ja naista ottamaan silmäluomeensa yritysksen nettiosoitteen väliaikaisena tatuointina. Kampanjaan haki yli 6000 eri ihmistä. Valituille maksettiin osallistumisesta noin $149. Heidän oli vain vinkattava 1000 eri ihmiselle. Olisiko sinulle isompi kynnys ottaa väliaikainen tatuointi vai iskeä silmää yli tuhannelle tuntemattomalle?

Temporary eyelid tattoos promoted FeelUnique.com.
Lähde: The New York Times


Vaikka tatuoinnit ovatkin kampanja- ja mainoslähtöisissä tempauksissa yleensä vain hetken kestäviä, tilapäisiä, halventaako tämä tapa tatuointien merkitystä? Pidätkö kyseistä tapaa tatuoida ihoa rahan ja markkinoinnin takia tatuinteja "tuhoavana" muotona? Vai uskotko, että nämäkin tavat antavat myös tatuoinneille niiden kaipaavaa huomiota ilman, että tatuoinneista annetaan huono ja halventava kuva? Tiedä sitten, mutta ainakin itse tiedän, etten ihan heti lähtisi kyseisiin kampanjoihin mukaan. Hmm, va lähtisinkö?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti